Täydellistä ulkomainosta suunnittelemassa

Täältä löydät yleisen ohjeistuksemme ulkomainosaineiston tuottamiseen. Mikäli perusasiat ovat sinulle tuttuja, ota tästä artikkelista talteen yksityiskohtaisempia vinkkejä kohti tehokkaampaa mainontaa. On hyvin monen asian summa, miten mainosviestisi välittyy ja mistä täydellinen digitaalinen ulkomainos rakentuu.

Vilkauksella hahmotettava viesti

Mainosspotit ovat pääosin 5 tai 10 sekunnin mittaisia. Katse ei niissä kuitenkaan koko spotin kestoa aina viivy, joten pyri rakentamaan mainoksesi siten, että sen ydinviesti on hahmotettavissa maksimissaan 3 sekunnin kuluessa. Mikäli kyseessä on videototeutus, kannattaa spotti pilkkoa suunnittelupöydällä osiin ja miettiä sen toimivuutta myös silloin, mikäli siitä katsoo vain osan.

Jaa mainos muutamaan osioon

Mainoksen jakaminen muutamaan selkeällä kontrastilla erotettuun osioon helpottaa sisällön hahmottamista ja rytmittää lukemista. Jaottelun voit tehdä eri taustavärien ja elementtien lisäksi myös tuotekuvien ja isojen fonttikokojen avulla.

Brändi esillä

Oli mainosviesti mitä tahansa, jokainen ulkomainos on jollain tapaa myös brändimainos. Tuo siis brändi-ilme vahvasti esiin. Jos haluat, että brändisi muistetaan, tuo logo paraatipaikalle mainoksen yläosaan ja korosta brändivärejä.

Käytä värejä, suosi selkeyttä

Värit nostavat mainoksen huomioarvoa ja mainos erottuu niiden avulla mainosympäristöstään. Suosi kuitenkin värien käytössä selkeyttä ja harkittua määrää, jotta luettavuus ei kärsi. Muista myös riittävä kontrasti.

Hyödynnä liikkuvaa kuvaa, kohtuudella

Mikäli mahdollista, liikkuvan kuvan hyödyntäminen on tutkitusti tehokas tapa kiinnittää katsojan huomio. Selkeys kannattaa muistaa kuitenkin tässäkin aspektissa ja esimerkiksi tärkeimmän mainosviestin kevyt animointi katseen kiinnittämiseksi on usein toimiva ratkaisu.

Tunnista mainoslaite ja -ympäristö

Ulkomainontaa on esillä hyvin monenlaisissa ympäristöissä. Mainossuunnittelussa tuleekin ottaa huomioon mainoksen toistava laite sekä sen ympäristö. Onko pinta digitaalinen vai staattinen? Kohdataanko mainos kaukaa vai läheltä, vauhdissa vai pysähtyneenä? Onko valaistus aina sama? On siis tärkeää tietää vähintään millaiseen pintaan suunniteltu toteutus on menossa.

Kasvojen käyttö kiinnittää huomion

Ihmiskasvojen käyttö kiinnittää tutkitun tehokkaasti huomion. Suosittelemme vahvaa rajausta ja tuomaan kasvot isoon rooliin mainoksessa, jotta ne erottuvat riittävästi myös kauempaa mainosta katsottaessa.

Tuotekuvat päärooliin

Mikäli mainoksessa on konkreettinen tuote, sen vahva esiintuonti on yksinkertainen tapa tuoda brändi ja mainoksen teema ilmi. Tuote kannattaakin tuoda esiin isona, jotta se korostuu. Tuotteissa on usein myös etikettitekstejä ja muita pieniä yksityiskohtia, jotka jäävät väistämättä epäselviksi mikäli tuote on sivuroolissa.

Mitä ytimekkäämpi viesti, sen parempi

Tuo tekstisisällössä esiin vain tärkein. Lisäämällä muuta infoa kuten yhteystietoja, vähennät myös olennaisimman infon huomioarvoa. Joten sen lisäksi, että isoa tekstimäärää ei ehdi hahmottaa, vesität tärkeimmän mainosviestin tehoa.

Tärkein viesti isolla

Tärkein viesti kannattaa korostaa myös isolla fonttikoolla. Katse kiinnittyy luontaisesti joko vasempaan yläkulmaan tai vaihtoehtoisesti mainoksen selkeästi isoimpaan fonttiin, joten pidä huolta, että se on mainoksesi tärkein viesti.

Tuotamme ulkomainosaineistoja säännöllisesti ideasta valmiiseen toteutukseen saakka. Halutessasi voit käyttää kokemustamme apuna myös omassa suunnittelussasi, ota siis rohkeasti yhteyttä mikäli kaipaat neuvoja tai mielipiteitä mainokseesi liittyen.