Mitä ulkomainonta maksaa?

Maksetun median kustannus on olennainen tekijä markkinointikanavaa ja
-panostusta valittaessa ja ulkomainosyhtiönä saammekin paljon kysymyksiä liittyen ulkomainonnan hintaan.

Mennäänpä siis asiaan: Mitä ulkomainonta maksaa?

Ulkomainoskampanjaa suunniteltaessa on tärkeää tiedostaa oma käytettävissä oleva budjetti, tavoiteltava kohderyhmä sekä aikataulu. Ulkomainontaa voit ostaa joko vain päiväksi tai vaikka koko vuodeksi yhteen tai sataan mainospintaan, joten hintahaitari on melkoinen.

Ulkomainonnan hinnoittelun perusteet riippuvat siitä, mitä kautta osto tapahtuu. Suoraan ulkomainostoimijalta ostettuna perustilanne on se, että jokaisella mainospinnalla tai valitulla kampanjapaketilla on lähtöhintansa. Hinta muodostuu hiukan yksinkertaistettuna mainospinnan vetovoimasta ja siitä, kuinka monta mainosta toimija mainoskierrossaan samanaikaisesti sallii. Koska ulkomainoskampanjat ovat usein pitkiä, lähtöhinnat ovat oletuksena muodossa hinta per viikko. Hintaan vaikuttaa myös mainosspotin pituus, mikäli vaihtoehtoja on useita.

Esimerkki yhden mainospotin lähtöhinnasta: 325 € per 5 s spotti per viikko

Jokaisella mainospinnalla on oma kontaktipotentiaalinsa, jonka valuuttana toimii OTC (Opportunity to Contact). OTC kertoo Väyläviraston tai jonkin muun tahon dataan pohjautuen, kuinka monella on ollut teoreettinen mahdollisuus havaita mainos. Hinnan ja kontaktipotentiaalin myötä saamme tuhannen tavoitetun kontaktin kustannuksen (CPT, cost per thousand), jota voi halutessaan käyttää esimerkiksi vastaavien medioiden tarjousten ja kampanjoiden vertailuun.

Lähtöhinnasta myönnetään alennuksia tietyin perustein. Yleisin alennusperuste on volyymi ja nyrkkisääntö onkin, että mitä enemmän ulkomainontaa kerralla ostat, sen edullisemmaksi viikkohinta muodostuu. Säännöllisille ostajille voi lisäksi olla olemassa ennalta sovitut asiakasalennukset. Ulkomainontaa voit ostaa alennettuun hintaan tarjouskampanjoista, kuten esimerkiksi kesätarjouksesta tai Black Fridayn aikaan.

Ohjelmallisesti ostettaessa hinnoittelumekanismisit ovat erilaiset, ja myös varsin moninaiset. Hinnan voi määritellä huutokauppa tai kiinteästi ostajan kanssa sovittu hinnoittelu. Kustannusten perustana toimii näyttökertojen tai kontaktien hintatarjoukset ja panostuksia voi muokata reaaliaikaisesti.

Ulkomainonnan hinta verrattuna muihin medioihin

Saman mediakanavan tuotteiden vertailu on lähtökohtaisesti suoraviivaista, mutta eri medioiden kustannuksia on usein hyvin haastava verrata keskenään. Yhteisiä valuuttoja on olemassa, kuten näyttökerrat ja tavoitetut kontaktit, mutta mittarointi ja pitkän aikavälin tulokset lopulta määrittävät mikä markkinointipanostus on kannattava ja hintansa arvoinen. Suoran vertailun sijasta parempi tulokulma onkin monikanavaisten kampanjoiden yhteistoiminta ja markkinoinnin tavoitteet.

Ulkomainonnassa on huomionarvoista, että mainoksen tuotantokustannukset ovat matalat. Osittain sen vuoksi ulkomainonta onkin kaiken kokoisten yritysten ja mainostajien ulottuvilla.

Hinnoittelukäytännöissä on eroa eri toimijoiden ja alueiden välillä. Edellä mainitut tiedot on kirjoitettu Medialiigan käytäntöjen pohjalta.

Heräsikö kysyttävää? Ole rohkeasti yhteydessä, niin kerron lisää.

Jussi Sorasto
myyntijohtaja
jussi.sorasto@medialiiga.fi
puh. 050 310 8929