Case: Digitaalisuus mahdollistaa Viking Linen taktisen ulkomainonnan
Viking Line hyödyntää ulkomainontaa säännöllisen brändinäkyvyyden lisäksi myös taktisen mainonnan kampanjoissa. Tällöin digitaalisten mediapintojen mahdollisuudet korostuvat ja ulkomainonta on kiinteä osa monikanavaista kampanjaa.
Asiakas: Viking Line
Kampanjan viesti: Kesän risteilyt ennakkohinnoin
Ajankohta: 6.-19.5.2024
Mainospinnat: Isot digitaaliset mediataulut, koko keskimäärin 15 m²
Sijainnit: Varsinais-Suomi, Pirkanmaa, Satakunta
Kohderyhmäanalyysi paljon liikkuvista suomalaisista (dentsu, CCS, 2022) tukee ulkomainontaa mediavalintana ja matkailuala on yksi eniten kanavan mainosympäristöistä hyötyvä toimiala. Kohderyhmässä korostuu kiinnostus lomamatkoihin ja matkailuun kotimaassa. Kesä on perheristeilyjen sesonkiaikaa ja paljon liikkuvissa suomalaisissa korostuu myös perheellisten kuluttajien osuus.
”Medialiigan näyttävät mediapinnat tavoittivat tehokkaasti kampanjan kohderyhmää meille tärkeillä maantieteellisillä alueilla.”
– Ninna Suominen, markkinointijohtaja, Viking Line
Kampanjan mainokset saivat yhteensä lähes 500 000 näyttökertaa kahden viikon kampanjajakson aikana. Vaikuttavuus kampanja-alueella oli merkittävä, kun Viking Linen mainosviestin rooli oli noin 20 % mediataulujen näyttökerroista kampanjan aikana.
Viking Linen markkinointijohtaja Ninna Suominen näkee digitaalisen ulkomainonnan roolin tärkeänä.
”Meillä on laaja kohderyhmä jonka tavoittamiseen tarvitsemme massamedioita kuten ulkomainontaa. Erityisesti digitaalinen ulkomainonta on meille tärkeä, sillä digitaalisuus tuo joustavuutta mainossisältöjen suhteen ja se tuo etua monikanavaisen mainonnan toteuttamisessa. Joustavuus korostuu erityisesti kun kampanjaviestissä on myös taktista kulmaa mukana. Digitaalinen ulkomainonta on ollut jo pitkään osa lähes jokaisen kampanjamme mediavalikkoa ja tulee varmasti olemaan myös tulevaisuudessa.”