Kevään 2021 kuntavaalit ulkomainonnassa



Kevät 2021 on taas vaalien aikaa, kun valtuustopaikoista äänestetään kuntavaaleissa 18.4.2021 (ennakkoäänestys kotimaassa 7.-13.4.). Ulkomainonnassa tämä tarkoittaa kiireistä kevättä vaalimainonnan saapuessa katukuvaan muutoinkin vilkkaan mainossesongin keskellä. Esillä vaalit ovat varmasti koko alkuvuoden, mutta mainonta painottuu juuri varsinaisen vaalipäivän alle viikoille 14 & 15.

Vaalimainonta kannattaa ottaa huomioon myös yrityksen mainonnan suunnittelussa. Ulkomainospaikkojen täyttöaste on toki tässä tärkein huomioon otettava asia - reilusti ennen vaaleja ja niiden jälkeen näkyvyyttä tulee lähes joka paikassa enemmän per mainos kuin aivan vaalien alla. Lisäksi kuluttajien huomio on äänestyspäivän kynnyksellä osittain kääntynyt kohti vaaleja ja tästä syystä yritysten mainonta ei saa välttämättä aivan normaalin kaltaista huomioarvoa. Mainosärsykkeitä on enemmän kuin tavallisesti.

Ehdokkaiden mainonnan suunnittelussa olennaisin asia on olla ajoissa liikkeellä, parhaat mainospaikat varataan varmasti näissäkin vaaleissa täyteen. Mainospaikkojen valinnassa voi olla ehdokaskohtaisia alueellisia kriteerejä, mutta hyvä nyrkkisääntö on miettiä kustannusten ja mainosnäyttöjen/-kontaktien määrän välistä suhdetta kuten mainonnassa yleensäkin. Mainoksen suunnittelussa suosittelemme yksinkertaista ulkoasua ja mahdollisimman helppoa luettavuutta. Liikaa yksityiskohtia sisältävästä mainoksesta ei jää välttämättä lainkaan asioita mieleen, joten on kannattavaa valita selkeät ydinasiat jotka nostaa mainokseen (esim. ehdokasnumero, nimi, puolue & lyhyt slogan). Lisäksi riittävä tekstin ja taustan kontrasti ja fonttikoko tulee huomioida mahdollisuuksien mukaan. Vaalimainontaan liittyy tiettyjä määräyksiä ja ohjeistuksia myös ulkomainonnan osalta. Tarvittaessa saat meiltä lisätietoa aiheeseen liittyen.

Otathan meihin yhteyttä mikäli digitaalinen ulkomainonta kevään vaaleissa kiinnostaa, taulupaikkamme löydät täältä & yhteystietomme täältä!

Lisää uutisia