Tammikuun ulkomainostaja: Turku Energia

Tammikuun ulkomainostaja Turku Energia on perinteikäs turkulainen yritys, jonka juuret ulottuvat aina vuoteen 1898 asti. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava energiayhtiö ja yksi Suomen suurimmista toimijoista alalla. Yhtiön toimipiste on sataman alueella, maamerkiksi muodostuneen Fibonacci-savupiipun juuressa.

Turku Energia on hyödyntänyt mediatauluverkostoamme niin tienvarsitaulujen kuin Kauppakeskus Myllyn mediataulunäkyvyyden osalta. Äänessä alla Anne-Mari Repola-Mäkinen (Viestintäpäällikkö, Turku Energia) sekä Eetu Mendolin (Producer, Grundlage).

Turku Energia on nimensä mukaisesti vahvasti Turkuun yhdistetty yritys, mutta tuotatte sähköä myös muualle. Miten otatte tämän huomioon mainonnassanne?

-On totta, että nimemme sitoo meidät vahvasti juuri Turkuun, mutta haluamme olla turunseutulaisten oma energiayhtiö. Turku ja turunseutulaisuus ovat vahvoja elementtejä Turku Energian mainonnassa. Kirkastetun brändin ensimmäinen ulostulo syksyllä 2019 oli manifesti turkulaisuudesta, jonka luki Suomen turkulaisin ulkoturkulainen, Antti Reini. Turkulaisuus kun ei ole maantieteellistä. Huomioimme tekemisissämme seutukunnat, räätälöidyistä kampanjamateriaaleista lähtien. Esimerkiksi kollaasikuvituksissamme on Turku-kuvitusten lisäksi omat kuvituksensa Kaarinalle ja Raisiolle. Turku Energia on jo yli sadan vuoden ajan tehnyt toimenpiteitä, jotka vaikuttavat koko Turun seudun hyvinvointiin, ja haluamme, että myös mainonnastamme välittyy, että välitämme. Tekoja seutukunnan ja ympäristön puolesta voi käydä katsomassa Näe kauas -kampanjasivulta, www.turkuenergia.fi/naekauas.

Turun kaupungin tavoitteena on hiilineutraalius vuonna 2029 ja olette siihen sitoutuneet toiminnassanne. Miten tämä näkyy viestinnässänne?

-Olemme vahvasti sitoutuneet Turun kaupungin hiilineutraalius-tavoitteeseen, ja meillä on kaupungin omana energiayhtiönä ja kaupunkilaisten energiakumppanina iso rooli ilmastotavoitteiden toteutumisessa. Olemmekin olleet ympäristöystävällisine energiaratkaisuinemme edelläkävijöiden joukossa koko Suomen mittakaavassa. Olemme nostaneet tekojamme tämän tavoitteen eteen esille brändikampanjoissamme esimerkiksi edellä mainitun Näe kauas -sivuston muodossa. Sinne on nostettu konkreettisia tekoja, jotka ovat vieneet meitä lähemmäs hiilineutraaliutta jo vuosikymmeniä. Niistä sietää olla ylpeä – ja kertoa niistä. 

-Sisältömarkkinoinnistamme hyvä esimerkki on Tekologia-podcast, jonka nyt syksyllä julkaistulla toisella kaudella muun muassa Turun kaupunginjohtaja Minna Arve puhuu ilmastotavoitteista ja keinovalikoimasta, joilla tavoitteet tullaan saavuttamaan. Ensimmäisellä kaudella toimitusjohtajamme Timo Honkanen avasi tarkemmin Turku Energian roolia ja tavoitteita, ja tuoteryhmäpäällikkömme Lotta Lyytikäinen kertoi tavoitteista kaukolämmön tuotannon näkökulmasta. Teemme myös monikanavaista asiakasviestintää, jossa tämä on yksi keskeinen teema. Asiakkaamme arvottivatkin juuri tehdyssä asiakastyytyväisyystutkimuksessa kestävän kehityksen teoista tekemämme viestinnän tutkimuksen kärkipaikalle. Tähän vaikuttaa tietysti myös se, että asiakkaidemme odotukset ja kiinnostus energiayhtiöitä ja omaan energiankäyttöään kohtaan kasvaa jatkuvasti.

Millaisissa medioissa olette pääosin esillä? Onko teillä paljon monikanavaisia kampanjoita?

-Käytämme brändikampanjoinnissamme monipuolista monikanavaista mediamixiä, jota sovellamme kampanja- ja tapauskohtaisesti. Kanavavalikoiman suunnittelemme kampanjakohtaisesti brändikumppanimme Grundlagen kanssa. Joustava mix mahdollistaa ripeänkin reagoinnin. Hyvä esimerkki tästä on viime kevät, jolloin korona siirsi kampanjan tiukasti digiin ja äänimainontaan, kun taas viime syksyn kampanjassa otimme ulkomainonnan takaisin kanavavalikoimaan. Mitä monipuolisemmin kuulumme, sitä vahvemmin saamme viestiä perille. Toisto on aina vaikuttava keino.

-Haluamme olla siellä, missä kohderyhmämme ovat, energiakumppanina arjen eri kohdissa. Kaduilla, teiden varsilla, bussipysäkeillä ja kauppakeskuksissa, somessa, displayssa, natiivissa, hakukoneissa, radiossa, podcast-palveluissa ja mm. Spotifyssa. Brändivideoita on pyöritetty eri somekanavien lisäksi myös suoratoistopalveluissa.

Sähköä tarvitaan aina, mutta tietyt sesongit teilläkin varmasti ovat läsnä?

-Teemme vuodessa sekä isompia brändilähtöjä että niitä tukemaan jatkuvaa näkyvyyttä ennen kaikkea sähköisissä kanavissa. Rakennamme brändikampanjoidemme aikataulut siten, että ne tukevat parhaalla mahdollisella tavalla taktisia myyntikampanjoita ja toteutamme niitä mahdollisimman monikanavaisesti. Vuodenajat ovat tiettyjen tuotteiden suhteen ratkaisevassa asemassa: esimerkiksi kaukojäähdytystä on hieman tarpeetonta mainostaa talvella ja kaukolämmitystä kesällä.

-Toteutamme brändikampanjointiamme ja näkyvyyttämme yhteistyössä mainostoimisto Grundlagen kanssa, jonka käsialaa viimeisimpien brändikampanjoidemme suunnittelu ja toteutus on.

 

Lisää uutisia