Kuntokeskus Liikku kasvaa kohti valtakunnallisuutta

Ensimmäinen Liikku avattiin Ouluun vuonna 2010. Nyt noin yhdeksän vuotta myöhemmin avaria toimipisteitä on yhteensä 26 ja Liikkun kuntosaleilla hikoilee jo yli 20 000 jäsentä. Toimiva markkinointi on ollut tärkeä palanen yrityksen kasvussa ja ulkomainonta on kuulunut yrityksen markkinointikanaviin heti alusta saakka.

Nappasimme haastatteluun markkinointipäällikkö Terhi Kukkosen.

Miten ulkomainonta on sopinut markkinointitarpeisiinne?

-Kuntokeskus Liikku on käyttänyt ulkomainontaa etenkin uusien toimipisteiden avausten yhteydessä. Siinä teho on osoittautunut hyväksi. Useat avajaisvieraat ovat maininneet nähneensä ulkomainokset ja kehuneet hyvää näkyvyyttä. Näin markkinointipäällikkönä on ollut mukavaa myös, kun oma tiimi on bongannut mainoksia saapuessamme uudelle paikkakunnalle avajaisiin.

Mitkä markkinoinnin kanavat ovat teille tärkeimmät?

-Markkinointimme painottuu enimmäkseen digikanaviin, sillä myymme jäsenyytemme verkkokaupan kautta. Olemme todenneet ulkomainonnan hyväksi lisäksi digimarkkinoinnin rinnalle. Ulkomainonnalla saamme kustannustehokkaasti näkyvyyttä toimipisteillemme niiden välittömässä läheisyydessä. Ulkomainonta toimii paitsi huomionherättäjänä, myös hyvänä muistutuksena potentiaalisille asiakkaille, jotka ehkä ovat jo törmänneet meihin netissä.

Olette laajentuneet valtakunnalliseksi toimijaksi, mitkä ovat tärkeimmät seikat markkinoinnin näkökulmasta laajentumisessanne?

-Laajentumisessa tärkeintä, ja samalla myös suurin haaste, on saada nopeasti kasvatettua tunnettuutta etenkin uusilla paikkakunnilla. Vaikka toimintamme on valtakunnallista, kuntokeskus on ennen kaikkea paikallinen palvelu.

-Markkinoinnin päivittäisen työn näkökulmasta on tärkeää löytää kumppaneilta, joiden kanssa yhteistyö sujuu mutkattomasti ja joiden kanssa voi kerralla hoitaa useamman eri paikkakunnan toimenpiteitä ilman ylimääräisiä neuvotteluja ja speksaamista. Tämä säästää paljon aikaa ja helpottaa tulosten seuraamista.

 

Kuinka tärkeänä koette digitaalisuuden ulkomainonnassa?

-Meille digitaalisuus on ulkomainonnassa tärkeää, sillä se mahdollistaa mainosmateriaalin nopean päivittämisen. Myös se, että voimme ostaa eri mittaisia mainosjaksoja, on suuri etu, sillä alallamme painottuvat selkeästi tietyt vuodenajat ja kaudet. Digitaulut ovat myös näkyvyydeltään erinomaisia Suomen eri vuodenajoissa.

Osaatko arvioida mitä uutta tulevaisuus tuo tullessaan Liikkun markkinointiin tai mikä osa-alue tulee kehittymään nykyisestä entisestään?

-Liikkun markkinointi muuttuu yhä valtakunnallisemmaksi, jolloin samalla kampanjalla ja yhtenäisillä toimenpiteillä pyritään peittämään tehokkaasti kaikki Liikun toimipisteet ja luomaan tunnettuutta myös niille paikkakunnille, joissa emme vielä toimi. Markkinointi muuttuu jatkuvasti ketterämmäksi ja oikeiden kanavien yhdistäminen toimivaksi kokonaisuudeksi on yksi menestyksen avaimista.

Terveisesi salin vaihtoa harkitseville tai liikuntaa aloittavalle?

-Oma kuntosali kannattaa valita siten, että sijainti on sinulle mahdollisimman helppo (kodin tai työpaikan läheisyydessä, kaupan yhteydessä tai työmatkan varrella), treenaaminen on tehty sujuvaksi ja viihdyt salin ilmapiirissä.  Silloin lähdet todennäköisemmin treenaamaan myös niinä päivinä, kun motivaatio ei ole aivan huipussaan. Mieti, mikä sinulle on tärkeää ja testaa eri saleja – niissä on eroja. Liikkuun pääset tutustumaan ja tekemään testitreenin ilmaiseksi ma-ke klo 16-19. Tervetuloa!

Lisää uutisia