Huhtikuun ulkomainostaja: Pihlajamaan Musiikki – markkinointi kokonaisuutena

Huhtikuun ulkomainostajana esittelemme Pihlajamaan Musiikin. Pitkän linjan musiikkiliike on toiminut jo vuodesta 1962 ja toimipisteet löytyvät Porista sekä Raumalta. Verkkokauppa palvelee puolestaan täällä.

Yrityksen toimitusjohtaja Petri Pihlajamaan mukaan Pihlajamaan Musiikki on vuosien varrella näkynyt monipuolisesti eri markkinointikanavissa, nyt viimeisten vuosien aikana säännöllisesti myös ulkomainonnan puolella.

Kerrotko tähän alkuun yleisesti nimenomaan musiikkiliikkeen markkinoinnin piirteistä?

-Varsinaisia musiikkiharrastajiahan on kaikesta väestöstä suhteellisen vähän, määrä on 4-7 %:n välillä. Asiakaskunta on leveä ensimmäistä soitintaan hankkimassa olevasta aina kokeneisiin muusikoihin. Myös eri soitinryhmien ja soittimien määrä on laaja ja meidän tavoitteena on tietenkin palvella mahdollisimman hyvin kaikki erilaiset tarpeet. Tämä korostuu erityisesti pienemmän paikkakunnan yrityksenä, monipuolisuus on tärkeää.

Entä mitkä ovat markkinoinnin kulmakivenne?

-Olemme pyrkineet löytämään sopivan mixin eri markkinointikanavia, joilla tavoitamme eri asiakkaita. Haluamme aktivoida meidän asiakasryhmiä ja tuoda omaa brändia tasaisesti ihmisten tietoisuuteen. Markkinointiviestin sisältö painottuu tunnetuimpiin tuoteryhmiimme, joista musiikkiharrastus myös usein alkaa, eli kosketinsoittimiin sekä kitaroihin. Tähtäämme siis ajatusten herättämiseen, aktivointiin ja toistoon. Tarkemmin sitä kuitenkin kuluttaja näkee arjessaan asiat mistä on kiinnostunut, kun ajatus aiheesta on ensin herännyt. Sitten siinä vaiheessa kun tartutaan tuumasta toimeen on meidän myös löydyttävä ja oltava ykkösvaihtoehto. Tässä isossa roolissa on aiempien markkinointitoimenpiteiden lisäksi Google-mainonta sekä kivijalkaliikkeemme olemassaolo.

Yhtä lailla tärkeä osa on kuitenkin se hetki, kun asiakas astuu myymälän ovesta meille sisään. Haluamme asiantuntijaliikkeenä palvella hyvin. Tässäkin kokonaisuus ratkaisee ihan siitä asiakaspalvelutilanteesta saatavuuteen asti. Asiakassuhteet luovat jatkumon.

Miten päädyitte valitsemaan yhdeksi markkinointikanavaksenne ulkomainonnan?

-Kuten mainitsinkin, niin markkinointi on hajaantunut laajalle. Lehden, radion ja TV:n lisäksi on tullut kokonaan uutena sektorina hakukoneet, some ja muu verkkomarkkinointi. Näin ollen markkinoinnin näkökulmasta on vaikea tavoittaa asiakkaita, koska esimerkiksi nuoret eivät lue enää sanomalehtiä kuten aiemmin. Verkossa on vaikea löytää oikeaa kanavaa, koska siellä vaihtoehtoja on liikaa.

Porin digitaalisten mediataulujenne koen olevan väline, jolla voimme saada viestimme näkyviin riippumatta asiakkaan toimista. Mainos näkyy ihmisille, kun he ajavat pääväyliä pitkin keskustaan. Toistomäärät pitävät olla vain suuria, jotta haluttu vaikutus saadaan aikaan.

Onko kevään poikkeustilanne näkynyt musiikkiliikkeessä?

-Kyllä se on selkeästi itse asiassa näkynyt. Lisääntynyt kotona vietetty aika on saanut monet kaivamaan vanhat soittimet esille ja tuomaan niitä huoltoon. Myös uusia soittimia on selkeästi intouduttu hankkimaan ja lisääntynyttä vapaa-aikaa on osaltaan täytetty musiikkiharrastuksella.

Pihlajamaan Musiikki Oy

Perustettu: 1962
Toimitusjohtaja: Petri Pihlajamaa
Sijainti: Kivijalkaliikkeet Porissa ja Raumalla, verkkokauppa
Päätuotteet: Kitarat & kitaratarvikkeet, kosketinsoittimet, av-ratkaisut
Muita tuoteryhmiä: Rummut, puhallinsoittimet, jousisoittimet, av-suunnittelu, av-laitteistojen asennukset ja kokonaisratkaisut


 

Lisää uutisia