Gigantti ja Medialiiga tummentavat ulkomainostauluja nyt 16 paikkakunnalla

Mainosten tummentaminen sähkön säästämiseksi laajenee. Säästääkseen sähköä Suomen suurin kodinelektroniikkaketju Gigantti ja digitaaliseen ulkomainontaan keskittynyt Medialiiga tummentavat ulkomainostauluja 16 paikkakunnalla ympäri Suomea joulu- ja tammikuussa. Kampanjan suunnittelusta on vastannut bränditoimisto SEK. Gigantti testasi alkusyksystä mainosten tummentamisen vaikutusta sähkönkulutukseen yhdessä Motivan asiantuntijoiden kanssa. Testissä 20 prosenttia tummempi mainos kulutti laitteesta riippuen jopa 14 prosenttia vähemmän sähköä.

Muiden energiasäästötoimenpiteiden ohella Gigantti on tummentanut kaikkea mainontaansa. Tarkoituksena on ollut säästää sähköä, mutta myös muistuttaa, että energiatehokkaita ratkaisuja löytyy arjessa ympäriltämme. Syksyn aikana myös Suomen Ulkomainosliitto on suositellut tummentamaan mainospintojen kirkkautta sähkön säästämiseksi.

“Innostuimme ideasta. Nyt mainospintojen sähkönsäästäminen laajenee, kun Gigantti ja Medialiiga tummentavat ulkomainostauluja 16 paikkakunnalla ympäri Suomea", kertoo Medialiigan toimitusjohtaja Antti Vääri. 

Tummennus painottuu yöaikaan ja sähköverkon ruuhkaisimpiin aikoihin arkiaamuisin ja -iltaisin. 

Luova ratkaisu hyödyntää yksinkertaista teknologiaa 

”Medialiiga hyödyntää mainostauluissaan modernia teknologiaa, joka mahdollistaa innovatiivisten mediaratkaisujen hyödyntämisen. Tällä teolla haluamme yhdessä Gigantin kanssa näyttää mallia, kuinka yksinkertainenkin luova ratkaisu voi vaikuttaa monella eri tasolla”, sanoo Vääri 

Idea perustuu LED-teknologian oivaltavaan hyödyntämiseen. Suurien LED-mainostaulujen teknologiaa voi verrata OLED-näyttöihin, joissa kuva muodostuu sarjasta yksittäisiä LED-valoja. Mitä vähemmän LED-valoja on päällä, sitä vähemmän sähköä mainospinta kuluttaa. 

”Luova ratkaisumme hyödyntää olemassa olevaa teknologiaa. Näyttöpinnalla näytettävästä kuvasta suurin osa on pelkkää mustaa, jolloin mustien alueiden LED-valot eivät syty mainoksen näyttämisen aikana ollenkaan. Se on verrattavissa siihen, että näyttö olisi sammutettu mustien alueiden kohdalta kokonaan”, avaa kampanjan suunnitelussa mukana olleen SEKin Senior Creative Samuel Räikkönen. 

Mainonnan tummentaminen on osa suurempaa kokonaisuutta, jossa etsitään erilaisia ratkaisuja energiansäästämiseen. 

Medialiigan näyttöjä tummenetaan loppiaiseen saakka seuraavilla paikkakunnilla: Akaa, Forssa, Hyvinkää, Imatra, Kaarina, Lappeenranta, Mikkeli, Nokia, Pirkkala, Pori, Raisio, Salo, Somero, Tampere, Turku ja Ulvila.

 

Lisää uutisia