6 kysymystä ja vastausta ulkomainonnasta

Onko ulkomainonta kallista?

-Mielikuva ulkomainonnan kalleudesta elää edelleen vahvana. Liekö siihen sitten pääsyy isojen brändien vahva panostus kanavassa. Kustannukseen vaikuttaa mainospaikkojen sijainti, sijaintien määrä, mainoksen spottipituus sekä luonnollisesti mainosjakson pituus. Valtakunnallinen näkyvyys on toki mittava panostus, mutta viikon mittaisissa mainosjaksoissa tienvarsimainonnassa puhutaan joidenkin satasien mittaluokan panostuksesta per mediataulu.

Millainen on suositeltu ulkomainoskampanja?

-Digitaalisuuden ansiosta kampanja on räätälöitävissä toivotulle ajanjaksolle. Suosituksemme kuitenkin on, että mainoskampanja on joko monessa kohteessa tai yhdessä kohteessa pidemmän ajan. Ulkomainonta perustuu toistoihin ja vain toistojen kautta mainosviesti välittyy. Asiakkaiden kyllästymistä samaan mainosviestiin ei myöskään tarvitse pelätä, kun sisältö on joustavasti päivitettävissä kampanjan aikana uuteen.

Voiko ulkomainontaa mitata?

-Markkinoinnin mitattavuus on vuosi vuodelta enemmän tapetilla mainonnan mittareiden kehittyessä. Myös ulkomainonnan osalta tulevaisuus tuo varmasti lisää mittareita, mutta jo nyt liikennevirrat antavat datan mainosten keskimäärin saamista kontaktimääristä. Tämän avulla ulkomainonnan osalta voi laskea esimerkiksi kustannuksen per tuhat mainoskontaktia/näyttökertaa aivan kuten bannerimainonnassa.

Mitkä ovat staattisen ja digitaalisen ulkomainonnan merkittävimmät erot mainostajan näkökulmasta?

-Staattinen ulkomainos on koko ajan paikallaan, joten se näkyy tienvarressa jatkuvasti, kun taas digitaalisessa mediataulussa mainos on osa mainoskiertoa. Digitaalisen taulun liike ja vaihtuva mainos on toisaalta tutkitusti tehokas katseen kiinnittäjä ja mainosaineisto on päivitettävissä ja räätälöitävissä vaikkapa eri vuorokaudenajan mukaan.

Millainen on hyvä ulkomainos?

-Hyvä ulkomainos on nopeasti luettavissa ja selkeä. Emme siis suosittele liian yksityiskohtaista mainoksen ulkoasua. Paraskin mainosviesti menee hukkaan, mikäli se ei ole kohderyhmän luettavissa. Riittävä fonttikoko, riittävän vähäinen sanamäärä sekä riittävä taustan ja tekstin kontrasti on siis ydinasia. Pidä myös mielessä, että katsoja ei välttämättä näe mainosta koko spottipituuden ajan.

Mitä tarvitsen digitaalisen ulkomainoksen tekoon?

-Ulkomainonnassa käytetään pääasiassa aivan tavallisia JPG-kuvia tai tilanteesta riippuen MP4-videoita. Mediataulujen resoluutiot ovat suhteellisen pieniä katseluetäisyydenkin ollessa suuri, joten aineiston koko harvemmin aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi moni Medialiigan tienvarsitaulu toistaa aineistokokoa 683 x 384 pikseliä, joten aineistot ovat huomattavasti kevyempiä kuin esimerkiksi painotarkoituksissa.

Tuliko vielä seitsemäskin kysymys mieleen? Ota rohkeasti yhteyttä!

Lisää uutisia